Jeg er meget lett å lokke med på ting, så lenge det innebærer gratis lunsj... Det være seg kurs, konferanser eller dagslange møter. Så lenge det er gratis lunsj, er jeg som oftes med. For de som kjenner meg, kommer nok ikke dette som et sjokk. Det er ikke så mange ribbein som stikker ut gjennom denne genseren, for å si det sånn...
I dag var det valgmøte for Utdanningsforbundet i Tromsø som lokket med gratis mat, og det viste seg å bli en veldig positiv opplevelse. Men det var faktisk ikke takket være maten! (Heller tvert i mot, skal jeg være ærlig.. rundstykket med laks var en slapp og smaksløs affære som burde blitt spist med kniv og gaffel, og ikke slafset i seg uten andre hjelpemidler enn en stakkars serviett).
Det er utrolig mange flinke og positive mennesker i Utdanningsforbundet i Tromsø for tiden. Jeg liker så godt når saker og ting preges av ekte engasjement, raushet og samtidig effektivitet! Møtet gikk som en lek. Saker ble banket gjennom, ingen "kranglekandidater" dukket opp via benkeforslag, bare 2 replikker meldtes til dagsorden... Det var altså ingen møteplagere til stede! Samtidig brukte man tid på å takke både avtroppende styremedlemmer og hovedtillitsvalgte, valgkomite og foredragsholder. Tonen var avslappet og munter. Herlig.
I tillegg til valg av folk til ditt og datt, var det også satt av tid til et foredrag om profesjonsetikk/profesjonsbevissthet, holdt av Steffen Handal som sitter i Utdanningsforbundet sentralt. Nå fikk jeg ikke med meg absolutt alt. Var blant annet opptatt av et eple jeg satt og knasket på. Kaffekoppen var også god og tankene vandret litt. Men noe fikk jeg absolutt med meg. Det er interessant å tenke på både profesjon og etikk. Forbundet har jobbet mye med dette, og jeg tror det er veldig riktig. For hva skal vektes i vanskelige spørsmål? Hensynet til barna vi jobber med eller hensynet til politikere og samfunn? Hva gjør vi dersom det vi blir bedt om av politikere, for eksempel Byrådet i Tromsø, kommer i konflikt med barnas beste? Har vi et ansvar for å si i fra? Kan vi nekte å utføre ting (for eksempel diverse tester og rapportering) dersom vi mener det er uetisk og skadelig for barna?
Hvis forbundet kan hjelpe oss førskolelærere og lærere til å definere både problemstillinger og gode løsninger, er det absolutt en bra ting. Det er også bra at dette blir satt søkelys på i media. Den politiske verden ser ut til å fungere som en pendel som svinger fra det ene ytterpunktet til det andre. Venstre, høyre rett om! Det er også sånn at man får mange motstridende beskjeder. Barnehagen skal innebære mer faglig lærdom og barnea i skolen skal ha mer og mer timer i norsk, matematikk og kanskje litt engelsk. De skal testes og vurderes. Samtidig er det barnehage og skole som skal forhindre en ny ABB, motvirke voldtektsbølger, forebygge negative holdninger mot homofile, sørge for sunne innstillinger til det annet kjønn, jobbe for et inkluderende samfunn og ta vare på gamle tradisjoner... Hvordan forholder man seg til alt dette? Hva skal vi egentlig mene? Og ikke minst, gjøre?
Jeg lager meg mange tanker etter en sånn meningsfylt dag. Kjenner jeg har veldig godt av å trå litt utenom de daglige stiene og samle nye inntrykk. Mandag er det tilbake til matpakka og traktekaffen på jobb, med ny energi og profesjonell giv. Takk for lunsjen :)
Ett utmerket innlegg som fortjener ettertanke fra den som leser.
SvarSlettAlt dette nye skal tråkles inn i en arbeidsfrakk, som allerede er i bruk, og som ikke gir rom for flere gode, eller i dette tilfelle dårlige lunsjer. Hva gjør lovgiverne for å ruste de som skal utføre stadig flere krav? Blir det gitt opplæring? Gies det mere ressurser til f eks ubunden tid? Det føles som at politikere mener det er opp til hver enkelt arbeidstaker, å velge vekk mindre viktig arbeidsoppgaver. I en ideell verden var det de som sitter med "makta" som skulle fortelle oss, hva er det som er blitt mindre viktig?
Ellers er jeg svært fornøyd med at du ikke uttrykker oppgitthet over stadig flere oppgaver, for det hadde vært en naturlig reaksjon på det du opplever.
Ha en fortsatt fin dag!!
Takk for god kommentar :)
SvarSlettProfesjonene i barnehage og skole blir også utfordret av at ufaglærte blir satt til å utføre våre jobber, i mangel av faglærte. Et eksempel fra USA ble gitt i går, der det ble hevdet av man, for å forberede folk til å jobbe i skolen, gir ufaglærte et tre ukers kurs før de gikk ut i jobb som lærer. Da kan man jo virkelig stille spørsmål ved den etiske refleksjonen disse lærerne blir å foreta. Det er mange betenkelige måter å få unger til å gjøre som man vil, og i USA er man "flinke" på dette med belønningsprogrammer. Sånne programmer kan nok fungere godt, når de brukes med vett og forstand, men jeg tror det er veldig fort gjort å trå feil! Folk som skal jobbe i barnehage og skole trenger ei god og solid utdanning, og muligheter for å reflektere over etikken i det de er satt til å gjøre. Det må de få anledning til i arbeidstiden sin, sammen med kvalifiserte kolleger.
Ja, vi er absolutt utsatt for tidspress, og mange er oppgitte over mange oppgaver. Det er viktig at vi bruker tida på rett måte, til gode for de menneskene vi skal være med og gi en god plattform i livet. Kanskje er det ikke testing og vurdering av alle barn vi skal være mest fokusert på...